-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

عالم زر چگونه جايي است؟ و چرا من به خاطر نميآورم كه گفته باشم قالوا بلي در پاسخ الست بربكم؟



يكي از موضوعات اسلامي كه از آيه 173 اعراف سرچشمه گرفته، عالم زر است. بعضي از تفسيرهاي غلط باعث شده كه گمان شود: هر چه ما در عالم زر گفتهايم ناگزير همان را دنبال ميكنيم بنابراين ما محكوم به جبر هستيم!

در سوره اعراف آيه 73 ميخوانيم:

به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از صلب و يشت فرزندان آدم ( ذريه آنها را برگرفت و آنها را بر خويش به گواهي طلبيد (و فرمود) آيا من پروردگار شما نيستم؟ همه آنها در پاسخ گفتند: آري گواهي ميدهيم. (چرا خدا چنين كرد؟) براي اينكه در رستاخيز نگوييد ما از اين غافل بوديم؟

اين آيه بيانگر همان عالم ذر است كه گاهي از آن به عالم الست تعبير ميشود. عالم ذر، عالم فطرت و استعدادها است كه خداوند با زبان حال و به تعبير علمي با زبان تكويني از فطرت انسانها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم، همه در پاسخ گفتند: آري. پس اين برداشت عاميانه از عالم ذر را كه انسانها بصورت ذرات، هم در صلب آدم و حوا وجود داشتند و خداوند آنها را از صلب او بيرون كشيد بايد به كناري بگذاريم. زيرا در آيه فوق ذكري از آدم و حوا نيست ذكر بيآدم است. آيه ميخواهد بگويد انسان قبل از آنكه به اين دنيا به شكل انسان به وجود بيايد در خميرهاش اقرار به وجود خداوند هست و از نظر قرآن اين اقرار به حق در همه موجودات و پديدههاي هستي است و اختصاص به انسان ندارد.

با اين وصف هم انسانها از نظر فطرت سالم و دست نخورده و به يكتايي خدا اقرار دارند، و همين راز نهاني و تكويني حجت قوي الهي براي كافران در قيامت است كه مگر شما از نظر فطري آماده پذيرش ربوبيت من نبوديد، پس چرا كافر شديد؟ در بعضي از روايات نيز عالم ذر به همين پيمان فطري معني شده است:

عبد الله بن سنان ميگويد از امام صادق ( پرسيدم فطرت الهي (در آيه 30 سوره روم) چيست؟ فرمودند: فطرت همان اسلام است كه خداوند آن را در نهاد انسان سرشت.

در آن هنگام كه از آنها پيمان توحيد گرفت و فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ مؤمن و كافر به زبان حال و استعداد جواب مثبت دادند.

برگرفته از: بخش پرسش و پاسخ.

نرم افزار مطهري، آثار استاد مطهري.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.